l.p. | Tytuł | Plik/link |
---|---|---|
1 | Informator dla klas ósmych - historia | |
3 | II wojna światowa | |
4 | Początki władzy komunistów w Polsce | |
5 | Za żelazną kurtyną | |
6 | Narodziny opozycji politycznej |
Archiwum kategorii: Klasa 8 SP
Życzenia Wielkanocne
Sprawdziany 9 stycznia
8b – WOS – Społeczność szkolna, lokalna, regionalna
- Znajomość liczby lat nauki w poszczególnych typach szkół
- Znajomość czynności związanych z przeprowadzeniem wyborów samorządu szkolnego i ich chronologii
- Znajomość rodzajów samorządów oraz stopni samorządu lokalnego.
- Umiejętność przyporządkowania aktów prawnych takich jak: Konstytucja RP, Prawo oświatowe, Konwencja o prawach dziecka, Statut szkoły do odpowiednich typów aktów prawnych – państwowych, międzynarodowych czy szkolnych.
- Umiejętność odróżniania cech osobowości (cierpliwość, opanowanie, wytrwałość) od umiejętności (podejmowanie decyzji, analityczne myślenie).
- Znajomość organów władzy samorządowej: wojewoda, starostwa, rada gminy, prezydent miasta, sposobu ich wyboru i kompetencji.
- Znajomość spraw, które można załatwić w poszczególnych urzędach samorządu lokalnego.
1MH – WOS – Aktywność w życiu publicznym cz. 1
- Znajomość pojęć i skrótów: NGO, OPP, Agnostycyzm, Polityka, Ateizm, Partia polityczna.
- Znajomość funkcji oraz celów partii politycznych, a także sposobów ich osiągania, np. Zdobywanie elektoratu.
- Znajomość różnic między stowarzyszeniem a fundacją.
- Umiejętność przyporządkowania związków wyznaniowych i Kościołów działajacych w Polsce do poszczególnych religii takich jak Chrześcijaństwo, Islam, Judaizm.
- Znajomość rodzajów organizacji pozarządowych oraz organizacji umożliwiających funkcjonowanie społeczeństwa obywatelskiego.
Sprawdziany 7 stycznia
7a – Druga połowa XIX w. na ziemiach polskich
- Znajomość chronologii następujących wydarzeń: utworzenie Szkoły Głównej w Warszawie, wybuch powstania styczniowego, skazanie Romualda Traugutta na smierć, uwłaszczenie chłopów przez cara w Królestwie Polskim, Aleksander Wielopolski naczelnikiem rządu cywilnego, kapitulacja wojsk powstańczych.
- Znajomość przebiegu powstania styczniowego, a w szczególności: niechęć chłopów do powstania, wojna partyzancka, działania oddziału Mariana Langiewicza, nieistnienie regularnych oddziałów polskich, przyczyn klęski powstania styczniowego.
- Znajomość sytuacji Polaków w Galicji: prawa jakie uzyskali po 1867 r., przykłady potwierdzające autonomię.
- Znajomość pojęć: Hakata, Komisja Kolonizacyjna, katorga, noc apuchtinoiwska, Kulturkampf, rugi pruskie.
- Znajomość działań polaków przeciw państwom zaborczym m. in. Zakładanie kółek rolniczych, wydanie polskiego elementarza, uniwersytet latający, mieszkanie w wozie przez Drzymałę.
- Znajomość postaci: Józefa Hauke-Bosaka, Agenora Gołuchowskiego, Stanisława Stojałowskiego, Ignacego Łukaszewicza
8a – WOS – Społeczność szkolna, lokalna, regionalna
- Znajomość liczby lat nauki w poszczególnych typach szkół
- Znajomość czynności związanych z przeprowadzeniem wyborów samorządu szkolnego i ich chronologii
- Znajomość rodzajów samorządów oraz stopni samorządu lokalnego.
- Umiejętność przyporządkowania aktów prawnych takich jak: Konstytucja RP, Prawo oświatowe, Konwencja o prawach dziecka, Statut szkoły do odpowiednich typów aktów prawnych – państwowych, międzynarodowych czy szkolnych.
- Umiejętność odróżniania cech osobowości (cierpliwość, opanowanie, wytrwałość) od umiejętności (podejmowanie decyzji, analityczne myślenie).
- Znajomość organów władzy samorządowej: wojewoda, starostwa, rada gminy, prezydent miasta, sposobu ich wyboru i kompetencji.
- Znajomość spraw, które można załatwić w poszczególnych urzędach samorządu lokalnego.
Życzenia
Sprawdziany
3. 12
4a – Moja historia, moja Ojczyzna –
- Znajomość pojęć: rodzina, pokolenie, tablica przodków, tablica potomków, bohater, patriota, postać legendarna, postać historyczna, genealogia, chronologia, legenda, baśń.
- Znajomość legend o Lechu, Czechu i Rusie, Piaście, Smoku Wawelskim oraz związaną z tym ikonografię. Odróżnianie legend wielkopolskich od krakowskich.
- Znajomość postaci pierwszych władców Polski – Mieszka I i jego przodków.
- Znajomość pojęcia tradycja rodzinna i umiejętność podania przykładów.
- Znajomość polskich symboli narodowych oraz dat i nazw świąt narodowych.
- Znajomość pojęcia mała ojczyzna oraz znajomość historii, geografia własnej małej ojczyzny.
- Znajomość pojęcia patriotyzm i umiejętność podania przykładów.
4.12
5a – Starożytny Rzym
- Znajomość rodzajów budowli Rzymskich i umiejetność ich rozpoznania na ikonografii – łuki triumfalne, akwedukty, świątynie. Znajomość przeznaczenia i funkcji budowli.
- Znajomość chronologii wydarzań z okresu starożytnego Rzymu m.in. powstanie chrześcijaństwa, powstanie Rzymu, upadek Cesarstwa Zachodniego, śmierć Juliusza Cezara, powstanie republiki rzymskiej, początek cesarstwa, objęcie władzy przez Oktawiana.
- Znajomość pojęć romanizacja, republika, konsul, gladiator, termy, legion, republika.
- Umiejetność rozróżniania okresu republiki i okresu cesarstwa w historii Rzymu – chronologia, różnice ustrojowe.
- Umiejętność podania przyczyn i skutków ważnych wydarzeń m.in. rzymskie podboje, upadek Cesarstwa Zachodniego, prześladowanie chrześcijan, upadek republiki rzymskiej.
- Znajomość postaci z historii starożytnego Rzymu m.in. Spartakus, Juliusz Cezar, Jezus Chrystus, Oktawian August, św. Paweł, Konstantyn Wielki, Teodozjusz.
5.12
5b – Starożytny Rzym
- Znajomość rodzajów budowli Rzymskich i umiejetność ich rozpoznania na ikonografii – łuki triumfalne, akwedukty, świątynie. Znajomość przeznaczenia i funkcji budowli.
- Znajomość chronologii wydarzań z okresu starożytnego Rzymu m.in. powstanie chrześcijaństwa, powstanie Rzymu, upadek Cesarstwa Zachodniego, śmierć Juliusza Cezara, powstanie republiki rzymskiej, początek cesarstwa, objęcie władzy przez Oktawiana.
- Znajomość pojęć romanizacja, republika, konsul, gladiator, termy, legion, republika.
- Umiejetność rozróżniania okresu republiki i okresu cesarstwa w historii Rzymu – chronologia, różnice ustrojowe.
- Umiejętność podania przyczyn i skutków ważnych wydarzeń m.in. rzymskie podboje, upadek Cesarstwa Zachodniego, prześladowanie chrześcijan, upadek republiki rzymskiej.
- Znajomość postaci z historii starożytnego Rzymu m.in. Spartakus, Juliusz Cezar, Jezus Chrystus, Oktawian August, św. Paweł, Konstantyn Wielki, Teodozjusz.
6b – Poprawa Polska w XVI w.
1MH, 1P – Poprawa sprawdzianu
6.12
8b – Poprawa WOS – Media
5b – Poprawa kartkówki – Początki Rzymu
Sprawdziany i poprawy
19 listopada
6a -Polska w XVI wieku – str. 48-85
20 listopada
5a poprawa – Starożytna Grecja
21 listopada
5b poprawa – Starożytna Grecja
8a poprawa – Polska w czasie II wojny światowej
Najbliższe sprawdziany
4a – Zapoznaj się z historią. s.6-28 – 22 października
5a – Starożytna Grecja – str. 40-64 – 30 października
5b – Starożytna Grecja – str. 40-64 – 31 października
8b – W świecie mediów i informacji – str. 204-226 – 31 października
Karta zgłoszenia uczestnika konkursu
Życzenia
Christus Resurrexit!
Resurrexit Vere!
A kiedy już to, co zniszczalne, przyodzieje się w niezniszczalność, a to, co śmiertelne, przyodzieje się w nieśmiertelność, wtedy sprawdzą się słowa, które zostały napisane: Zwycięstwo pochłonęło śmierć. Gdzież jest, o śmierci twoje zwycięstwo? Gdzież jest, o śmierci, twój oścień? Bogu niech będą dzięki za to, że dał nam odnieść zwycięstwo przez Pana naszego Jezusa Chrystusa.
Przeto, bracia moi najmilsi, bądźcie wytrwali i niezachwiani, zajęci zawsze ofiarnie dziełem Pańskim, pamiętając, że trud wasz nie pozostaje daremny w Panu.
(1 Kor 15, 54-58)