Archiwum kategorii: Klasa 8 SP

Sprawdziany 9 stycznia

8b – WOS – Społeczność szkolna, lokalna, regionalna

  1. Znajomość liczby lat nauki w poszczególnych typach szkół
  2. Znajomość czynności związanych z przeprowadzeniem wyborów samorządu szkolnego i ich chronologii
  3. Znajomość rodzajów samorządów oraz stopni samorządu lokalnego.
  4. Umiejętność przyporządkowania aktów prawnych takich jak: Konstytucja RP, Prawo oświatowe, Konwencja o prawach dziecka, Statut szkoły do odpowiednich typów aktów prawnych – państwowych, międzynarodowych czy szkolnych.
  5. Umiejętność odróżniania cech osobowości (cierpliwość, opanowanie, wytrwałość) od umiejętności (podejmowanie decyzji, analityczne myślenie).
  6. Znajomość organów władzy samorządowej: wojewoda, starostwa, rada gminy, prezydent miasta, sposobu ich wyboru i kompetencji.
  7. Znajomość spraw, które można załatwić w poszczególnych urzędach samorządu lokalnego.

1MH – WOS – Aktywność w życiu publicznym cz. 1

  1. Znajomość pojęć i skrótów: NGO, OPP, Agnostycyzm, Polityka, Ateizm, Partia polityczna.
  2. Znajomość funkcji oraz celów partii politycznych, a także sposobów ich osiągania, np. Zdobywanie elektoratu.
  3. Znajomość różnic między stowarzyszeniem a fundacją.
  4. Umiejętność przyporządkowania związków wyznaniowych i Kościołów działajacych w Polsce do poszczególnych religii takich jak Chrześcijaństwo, Islam, Judaizm.
  5. Znajomość rodzajów organizacji pozarządowych oraz organizacji umożliwiających funkcjonowanie społeczeństwa obywatelskiego.

Sprawdziany 7 stycznia

7a – Druga połowa XIX w. na ziemiach polskich

  1. Znajomość chronologii następujących wydarzeń: utworzenie Szkoły Głównej w Warszawie, wybuch powstania styczniowego, skazanie Romualda Traugutta na smierć, uwłaszczenie chłopów przez cara w Królestwie Polskim, Aleksander Wielopolski naczelnikiem rządu cywilnego, kapitulacja wojsk powstańczych.
  2. Znajomość przebiegu powstania styczniowego, a w szczególności: niechęć chłopów do powstania, wojna partyzancka, działania oddziału Mariana Langiewicza, nieistnienie regularnych oddziałów polskich, przyczyn klęski powstania styczniowego. 
  3. Znajomość sytuacji Polaków w Galicji: prawa jakie uzyskali po 1867 r., przykłady potwierdzające autonomię.
  4. Znajomość pojęć: Hakata, Komisja Kolonizacyjna, katorga, noc apuchtinoiwska, Kulturkampf, rugi pruskie.
  5. Znajomość działań polaków przeciw państwom zaborczym m. in. Zakładanie kółek rolniczych, wydanie polskiego elementarza, uniwersytet latający, mieszkanie w wozie przez Drzymałę.
  6. Znajomość postaci: Józefa Hauke-Bosaka, Agenora Gołuchowskiego, Stanisława Stojałowskiego, Ignacego Łukaszewicza

8a – WOS – Społeczność szkolna, lokalna, regionalna

  1. Znajomość liczby lat nauki w poszczególnych typach szkół
  2. Znajomość czynności związanych z przeprowadzeniem wyborów samorządu szkolnego i ich chronologii
  3. Znajomość rodzajów samorządów oraz stopni samorządu lokalnego.
  4. Umiejętność przyporządkowania aktów prawnych takich jak: Konstytucja RP, Prawo oświatowe, Konwencja o prawach dziecka, Statut szkoły do odpowiednich typów aktów prawnych – państwowych, międzynarodowych czy szkolnych.
  5. Umiejętność odróżniania cech osobowości (cierpliwość, opanowanie, wytrwałość) od umiejętności (podejmowanie decyzji, analityczne myślenie).
  6. Znajomość organów władzy samorządowej: wojewoda, starostwa, rada gminy, prezydent miasta, sposobu ich wyboru i kompetencji.
  7. Znajomość spraw, które można załatwić w poszczególnych urzędach samorządu lokalnego.

Sprawdziany

3. 12

4a – Moja historia, moja Ojczyzna –

  1. Znajomość pojęć: rodzina, pokolenie, tablica przodków, tablica potomków, bohater, patriota, postać legendarna, postać historyczna, genealogia, chronologia, legenda, baśń. 
  2. Znajomość legend o Lechu, Czechu i Rusie, Piaście, Smoku Wawelskim oraz związaną z tym ikonografię. Odróżnianie legend wielkopolskich od krakowskich.
  3. Znajomość postaci pierwszych władców Polski – Mieszka I i jego przodków.
  4. Znajomość pojęcia tradycja rodzinna i umiejętność podania przykładów.
  5. Znajomość polskich symboli narodowych oraz dat i nazw świąt narodowych.
  6. Znajomość pojęcia mała ojczyzna oraz znajomość historii, geografia własnej małej ojczyzny. 
  7. Znajomość pojęcia patriotyzm i umiejętność podania przykładów. 

4.12

5a – Starożytny Rzym

  1. Znajomość rodzajów budowli Rzymskich i umiejetność ich rozpoznania na ikonografii – łuki triumfalne, akwedukty, świątynie. Znajomość przeznaczenia i funkcji budowli.
  2. Znajomość chronologii wydarzań z okresu starożytnego Rzymu m.in. powstanie chrześcijaństwa, powstanie Rzymu, upadek Cesarstwa Zachodniego, śmierć Juliusza Cezara, powstanie republiki rzymskiej, początek cesarstwa, objęcie władzy przez Oktawiana.
  3. Znajomość pojęć romanizacja, republika, konsul, gladiator, termy, legion, republika.
  4. Umiejetność rozróżniania okresu republiki i okresu cesarstwa w historii Rzymu – chronologia, różnice ustrojowe.
  5. Umiejętność podania przyczyn i skutków ważnych wydarzeń m.in. rzymskie podboje, upadek Cesarstwa Zachodniego, prześladowanie chrześcijan, upadek republiki rzymskiej.
  6. Znajomość postaci z historii starożytnego Rzymu m.in. Spartakus, Juliusz Cezar, Jezus Chrystus, Oktawian August, św. Paweł, Konstantyn Wielki, Teodozjusz.

5.12

5b – Starożytny Rzym

  1. Znajomość rodzajów budowli Rzymskich i umiejetność ich rozpoznania na ikonografii – łuki triumfalne, akwedukty, świątynie. Znajomość przeznaczenia i funkcji budowli.
  2. Znajomość chronologii wydarzań z okresu starożytnego Rzymu m.in. powstanie chrześcijaństwa, powstanie Rzymu, upadek Cesarstwa Zachodniego, śmierć Juliusza Cezara, powstanie republiki rzymskiej, początek cesarstwa, objęcie władzy przez Oktawiana.
  3. Znajomość pojęć romanizacja, republika, konsul, gladiator, termy, legion, republika.
  4. Umiejetność rozróżniania okresu republiki i okresu cesarstwa w historii Rzymu – chronologia, różnice ustrojowe.
  5. Umiejętność podania przyczyn i skutków ważnych wydarzeń m.in. rzymskie podboje, upadek Cesarstwa Zachodniego, prześladowanie chrześcijan, upadek republiki rzymskiej.
  6. Znajomość postaci z historii starożytnego Rzymu m.in. Spartakus, Juliusz Cezar, Jezus Chrystus, Oktawian August, św. Paweł, Konstantyn Wielki, Teodozjusz.

6b – Poprawa Polska w XVI w.

1MH, 1P  – Poprawa sprawdzianu

6.12

8b – Poprawa WOS – Media

5b – Poprawa kartkówki – Początki Rzymu

Życzenia

Christus Resurrexit!

Resurrexit Vere!


A kiedy już to, co zniszczalne, przyodzieje się w niezniszczalność, a to, co śmiertelne, przyodzieje się w nieśmiertelność, wtedy sprawdzą się słowa, które zostały napisane: Zwycięstwo pochłonęło śmierć. Gdzież jest, o śmierci twoje zwycięstwo? Gdzież jest, o śmierci, twój oścień? Bogu niech będą dzięki za to, że dał nam odnieść zwycięstwo przez Pana naszego Jezusa Chrystusa. 

Przeto, bracia moi najmilsi, bądźcie wytrwali i niezachwiani, zajęci zawsze ofiarnie dziełem Pańskim, pamiętając, że trud wasz nie pozostaje daremny w Panu.

(1 Kor 15, 54-58)

Sprawdziany, sprawdziany

Klasa 4a – 29 marca – W Polsce Piastów i Jagiellonów – str. 60 – 100

Klasa 4b – 13 marca – W Polsce Piastów i Jagiellonów – str. 60 – 100

Klasa 5a – 13 marca – Społeczeństwo, władza i kultura średniowiecznej Europy – str. 120 – 152

Klasa 5b – 12 marca –  Społeczeństwo, władza i kultura średniowiecznej Europy – str. 120 – 152

Klasa 6a – 12 marca – II Wojna Światowa – str. 111 – 142

Klasa 7a – 22 marca – Przełom XIX i XX w. I Wojna Światowa – str. 110 – 170

Klasa 7b – 12 marca – Przełom XIX i XX w. I Wojna Światowa – str. 110 – 170

Klasa 8a – Po egzaminach – Świat w 2 połowie XX. wieku – str. 130 – 160

Klasa 8b – 18 marca – Świat w 2 połowie XX. wieku – str. 130 – 160

Klasa 8c – 27 marca – Świat w 2 połowie XX. wieku – str. 130 – 160

Klasa 3a – 19 marca – 2 połowa XIX w. – str. 72 – 119

Klasa 3b – 14 marca – 2 połowa XIX w. – str. 72 – 119

Klasa 3c – 15 marca – 2 połowa XIX w. – str. 72 – 119