Archiwum kategorii: Klasa 4 SP

Sprawdziany nadchodzą…

1MH – WOS – Aktywność obywatelska cz. 2 – Od mediów. – 19 lutego

4a – W Polsce Piastów i Jagiellonów – 20 lutego

  1. Znajomość chronologii, wyglądu i cech stylu romańskiego i gotyckiego.
  2. Znajomość chronologii (kolejność, daty) wydarzeń m.in. wyruszenie pierwszej krucjaty, konkordat w Wormacji, utrata ostatniej twierdzy krzyżowców w Palestynie, powstanie zakonu benedyktynów na Monte Cassino, powstania zakonów rycerskich, udanie się Henryka IV do Canossy
  3. Znajomość przyczyn i skutków wypraw krzyżowych oraz nazwy ostatniej twierdzy krzyżowców.
  4. Umiejetność podania przyporządkowania zadańļ chłopa i właściciela ziemi, m.in. odrabianie pańszczyzny, założenie wsi, wyrażanie zgody na opuszczenie wsi przez poddanego, opłacanie czynszu.
  5. Umiejętność podania funkcji budowli miejskich m.in. ratusza,  kościoła, bramy miejskiej, kramu, fosy.
  6. Znajomość zadań zakonników oraz uniwersytetów w średniowieczu.
  7. Znajomość pojęć ława miejska, ława wiejska, lenno.

Sprawdziany

3. 12

4a – Moja historia, moja Ojczyzna –

  1. Znajomość pojęć: rodzina, pokolenie, tablica przodków, tablica potomków, bohater, patriota, postać legendarna, postać historyczna, genealogia, chronologia, legenda, baśń. 
  2. Znajomość legend o Lechu, Czechu i Rusie, Piaście, Smoku Wawelskim oraz związaną z tym ikonografię. Odróżnianie legend wielkopolskich od krakowskich.
  3. Znajomość postaci pierwszych władców Polski – Mieszka I i jego przodków.
  4. Znajomość pojęcia tradycja rodzinna i umiejętność podania przykładów.
  5. Znajomość polskich symboli narodowych oraz dat i nazw świąt narodowych.
  6. Znajomość pojęcia mała ojczyzna oraz znajomość historii, geografia własnej małej ojczyzny. 
  7. Znajomość pojęcia patriotyzm i umiejętność podania przykładów. 

4.12

5a – Starożytny Rzym

  1. Znajomość rodzajów budowli Rzymskich i umiejetność ich rozpoznania na ikonografii – łuki triumfalne, akwedukty, świątynie. Znajomość przeznaczenia i funkcji budowli.
  2. Znajomość chronologii wydarzań z okresu starożytnego Rzymu m.in. powstanie chrześcijaństwa, powstanie Rzymu, upadek Cesarstwa Zachodniego, śmierć Juliusza Cezara, powstanie republiki rzymskiej, początek cesarstwa, objęcie władzy przez Oktawiana.
  3. Znajomość pojęć romanizacja, republika, konsul, gladiator, termy, legion, republika.
  4. Umiejetność rozróżniania okresu republiki i okresu cesarstwa w historii Rzymu – chronologia, różnice ustrojowe.
  5. Umiejętność podania przyczyn i skutków ważnych wydarzeń m.in. rzymskie podboje, upadek Cesarstwa Zachodniego, prześladowanie chrześcijan, upadek republiki rzymskiej.
  6. Znajomość postaci z historii starożytnego Rzymu m.in. Spartakus, Juliusz Cezar, Jezus Chrystus, Oktawian August, św. Paweł, Konstantyn Wielki, Teodozjusz.

5.12

5b – Starożytny Rzym

  1. Znajomość rodzajów budowli Rzymskich i umiejetność ich rozpoznania na ikonografii – łuki triumfalne, akwedukty, świątynie. Znajomość przeznaczenia i funkcji budowli.
  2. Znajomość chronologii wydarzań z okresu starożytnego Rzymu m.in. powstanie chrześcijaństwa, powstanie Rzymu, upadek Cesarstwa Zachodniego, śmierć Juliusza Cezara, powstanie republiki rzymskiej, początek cesarstwa, objęcie władzy przez Oktawiana.
  3. Znajomość pojęć romanizacja, republika, konsul, gladiator, termy, legion, republika.
  4. Umiejetność rozróżniania okresu republiki i okresu cesarstwa w historii Rzymu – chronologia, różnice ustrojowe.
  5. Umiejętność podania przyczyn i skutków ważnych wydarzeń m.in. rzymskie podboje, upadek Cesarstwa Zachodniego, prześladowanie chrześcijan, upadek republiki rzymskiej.
  6. Znajomość postaci z historii starożytnego Rzymu m.in. Spartakus, Juliusz Cezar, Jezus Chrystus, Oktawian August, św. Paweł, Konstantyn Wielki, Teodozjusz.

6b – Poprawa Polska w XVI w.

1MH, 1P  – Poprawa sprawdzianu

6.12

8b – Poprawa WOS – Media

5b – Poprawa kartkówki – Początki Rzymu

Sprawdziany w nadchodzącym tygodniu

12 listopada

4a – kartkówka – Hymn państwowy – oficjalny tekst

7a – poprawa – Poprawa sprawdzianu – Europa i świat w 1 połowie XIX w. – str. 6-55

8a – WOS – W świecie mediów i informacji  – str. 204-225

13 listopada

6b – Polska w XVI wieku – str. 48-85

14 listopada 

7a – Kartkówka z tematów 10 – 13 – str. 58-74.

15 listopada

1P LO – WOS – Człowiek i społeczeństwo – str. 12-56

 

Życzenia

Christus Resurrexit!

Resurrexit Vere!


A kiedy już to, co zniszczalne, przyodzieje się w niezniszczalność, a to, co śmiertelne, przyodzieje się w nieśmiertelność, wtedy sprawdzą się słowa, które zostały napisane: Zwycięstwo pochłonęło śmierć. Gdzież jest, o śmierci twoje zwycięstwo? Gdzież jest, o śmierci, twój oścień? Bogu niech będą dzięki za to, że dał nam odnieść zwycięstwo przez Pana naszego Jezusa Chrystusa. 

Przeto, bracia moi najmilsi, bądźcie wytrwali i niezachwiani, zajęci zawsze ofiarnie dziełem Pańskim, pamiętając, że trud wasz nie pozostaje daremny w Panu.

(1 Kor 15, 54-58)

Sprawdziany, sprawdziany

Klasa 4a – 29 marca – W Polsce Piastów i Jagiellonów – str. 60 – 100

Klasa 4b – 13 marca – W Polsce Piastów i Jagiellonów – str. 60 – 100

Klasa 5a – 13 marca – Społeczeństwo, władza i kultura średniowiecznej Europy – str. 120 – 152

Klasa 5b – 12 marca –  Społeczeństwo, władza i kultura średniowiecznej Europy – str. 120 – 152

Klasa 6a – 12 marca – II Wojna Światowa – str. 111 – 142

Klasa 7a – 22 marca – Przełom XIX i XX w. I Wojna Światowa – str. 110 – 170

Klasa 7b – 12 marca – Przełom XIX i XX w. I Wojna Światowa – str. 110 – 170

Klasa 8a – Po egzaminach – Świat w 2 połowie XX. wieku – str. 130 – 160

Klasa 8b – 18 marca – Świat w 2 połowie XX. wieku – str. 130 – 160

Klasa 8c – 27 marca – Świat w 2 połowie XX. wieku – str. 130 – 160

Klasa 3a – 19 marca – 2 połowa XIX w. – str. 72 – 119

Klasa 3b – 14 marca – 2 połowa XIX w. – str. 72 – 119

Klasa 3c – 15 marca – 2 połowa XIX w. – str. 72 – 119