Archiwum kategorii: Klasa 6 SP
Życzenia Wielkanocne
Najbliższe sprawdziany
5a – 11.02
5b – 7.02
Początki średniowiecza – str. 91-118
- Znajomość mapy Europy Zachodniej w IX – XI w. Umiejętność odczytywania legendy mapy.
- Znajomość chronologii (kolejność, daty) wydarzeń m.in. koronacja Karola Wielkiego na cesarza, powstanie islamu, narodziny Jezusa Chrystusa, chrzest Franków, ucieczka Mahometa z Mekki do Medyny, podział monarchii karolińskiej przez wnuków Karola Wielkiego (Traktat z Verdun).
- Znajomość pojęć: islam, cyrylica, Koran, minuskuła karolińska.
- Umiejetność podania nazw dynastii, które założyły państwa słowiańskie: czeskie, polskie, węgierskie i ruskie.
- Umiejętność podania przyczyn, z powodu których Karol Wielki otrzymał swój przydomek. Znajomość osiągnięć Karola Wielkiego.
- Znajomość postaci i związanych z nimi wydarzeń m.in. Chlodwiga, Mahometa, Cyryla, Ottona I.
6a, 6b – 5.02 – Europa i Polska w XVII w. – str. 88-132
- Znajomość wydarzeń związanych z postaciami: Jana Kazimierza, Jana III Sobieskiego, Stanisława Żółkiewskiego, Stefana Czarneckiego, Augustyna Kordeckiego, Ludwika XIV.
- Umiejętność nazwania formy rządów, która nastąpiła po sławetnej rewolucji w Anglii oraz zdefiniowania uprawnień króla w monarchii parlamentarnej
- Umiejętność scharakteryzowania (podania cech) władzy monarchy absolutnego.
- Umiejetność podania przyczyn wojen polsko-szwedzkich oraz przyczyn wybuchu powstania kozaków.
- Znajomość i umiejętność zdefiniowania pojęć dymitraida, potop. Monarchia absolutna, sarmatyzm, liberum veto, monarchia parlamentarna.
- Znajomość skutków następujących wydarzeń: pokój w Oliwie, ścięcie Karola I Stuarta, ugoda w Perejasławiu, traktat w Buczaczu, rządy Ludwika XIV, powstanie kozackie, obrona Jasnej Góry.
- Znajomość dat wydarzeń oraz umiejętność podania ich okoliczności: powstanie Chmielnickiego, bitwa pod Kłuszynem, Potop Szwedzki, ugoda w Perejasławiu.
Życzenia
Nowe rzeczy dla klasy 6 w dziale Do pobrania
W dziale Do pobrania pojawiły się:
- Prezentacja z krótkim wykładem o Europie w XVI w (absolutyzm i parlamentaryzm)
- Mapa myśli dotycząca wojen Polski w czasach Wazów
Sprawdziany
3. 12
4a – Moja historia, moja Ojczyzna –
- Znajomość pojęć: rodzina, pokolenie, tablica przodków, tablica potomków, bohater, patriota, postać legendarna, postać historyczna, genealogia, chronologia, legenda, baśń.
- Znajomość legend o Lechu, Czechu i Rusie, Piaście, Smoku Wawelskim oraz związaną z tym ikonografię. Odróżnianie legend wielkopolskich od krakowskich.
- Znajomość postaci pierwszych władców Polski – Mieszka I i jego przodków.
- Znajomość pojęcia tradycja rodzinna i umiejętność podania przykładów.
- Znajomość polskich symboli narodowych oraz dat i nazw świąt narodowych.
- Znajomość pojęcia mała ojczyzna oraz znajomość historii, geografia własnej małej ojczyzny.
- Znajomość pojęcia patriotyzm i umiejętność podania przykładów.
4.12
5a – Starożytny Rzym
- Znajomość rodzajów budowli Rzymskich i umiejetność ich rozpoznania na ikonografii – łuki triumfalne, akwedukty, świątynie. Znajomość przeznaczenia i funkcji budowli.
- Znajomość chronologii wydarzań z okresu starożytnego Rzymu m.in. powstanie chrześcijaństwa, powstanie Rzymu, upadek Cesarstwa Zachodniego, śmierć Juliusza Cezara, powstanie republiki rzymskiej, początek cesarstwa, objęcie władzy przez Oktawiana.
- Znajomość pojęć romanizacja, republika, konsul, gladiator, termy, legion, republika.
- Umiejetność rozróżniania okresu republiki i okresu cesarstwa w historii Rzymu – chronologia, różnice ustrojowe.
- Umiejętność podania przyczyn i skutków ważnych wydarzeń m.in. rzymskie podboje, upadek Cesarstwa Zachodniego, prześladowanie chrześcijan, upadek republiki rzymskiej.
- Znajomość postaci z historii starożytnego Rzymu m.in. Spartakus, Juliusz Cezar, Jezus Chrystus, Oktawian August, św. Paweł, Konstantyn Wielki, Teodozjusz.
5.12
5b – Starożytny Rzym
- Znajomość rodzajów budowli Rzymskich i umiejetność ich rozpoznania na ikonografii – łuki triumfalne, akwedukty, świątynie. Znajomość przeznaczenia i funkcji budowli.
- Znajomość chronologii wydarzań z okresu starożytnego Rzymu m.in. powstanie chrześcijaństwa, powstanie Rzymu, upadek Cesarstwa Zachodniego, śmierć Juliusza Cezara, powstanie republiki rzymskiej, początek cesarstwa, objęcie władzy przez Oktawiana.
- Znajomość pojęć romanizacja, republika, konsul, gladiator, termy, legion, republika.
- Umiejetność rozróżniania okresu republiki i okresu cesarstwa w historii Rzymu – chronologia, różnice ustrojowe.
- Umiejętność podania przyczyn i skutków ważnych wydarzeń m.in. rzymskie podboje, upadek Cesarstwa Zachodniego, prześladowanie chrześcijan, upadek republiki rzymskiej.
- Znajomość postaci z historii starożytnego Rzymu m.in. Spartakus, Juliusz Cezar, Jezus Chrystus, Oktawian August, św. Paweł, Konstantyn Wielki, Teodozjusz.
6b – Poprawa Polska w XVI w.
1MH, 1P – Poprawa sprawdzianu
6.12
8b – Poprawa WOS – Media
5b – Poprawa kartkówki – Początki Rzymu
Sprawdziany i poprawy
19 listopada
6a -Polska w XVI wieku – str. 48-85
20 listopada
5a poprawa – Starożytna Grecja
21 listopada
5b poprawa – Starożytna Grecja
8a poprawa – Polska w czasie II wojny światowej
Sprawdziany w nadchodzącym tygodniu
12 listopada
4a – kartkówka – Hymn państwowy – oficjalny tekst
7a – poprawa – Poprawa sprawdzianu – Europa i świat w 1 połowie XIX w. – str. 6-55
8a – WOS – W świecie mediów i informacji – str. 204-225
13 listopada
6b – Polska w XVI wieku – str. 48-85
14 listopada
7a – Kartkówka z tematów 10 – 13 – str. 58-74.
15 listopada
1P LO – WOS – Człowiek i społeczeństwo – str. 12-56
Karta zgłoszenia uczestnika konkursu
Oś czasu o ostatnich Jagiellonach
Oś czasu z lekcji o ostatnich Jagiellonach jest dostępna do przeglądania w dziale do pobrania. Zapraszam!