Archiwum kategorii: Klasa 5 SP
Życzenia Wielkanocne
Najbliższe sprawdziany
5a – 11.02
5b – 7.02
Początki średniowiecza – str. 91-118
- Znajomość mapy Europy Zachodniej w IX – XI w. Umiejętność odczytywania legendy mapy.
- Znajomość chronologii (kolejność, daty) wydarzeń m.in. koronacja Karola Wielkiego na cesarza, powstanie islamu, narodziny Jezusa Chrystusa, chrzest Franków, ucieczka Mahometa z Mekki do Medyny, podział monarchii karolińskiej przez wnuków Karola Wielkiego (Traktat z Verdun).
- Znajomość pojęć: islam, cyrylica, Koran, minuskuła karolińska.
- Umiejetność podania nazw dynastii, które założyły państwa słowiańskie: czeskie, polskie, węgierskie i ruskie.
- Umiejętność podania przyczyn, z powodu których Karol Wielki otrzymał swój przydomek. Znajomość osiągnięć Karola Wielkiego.
- Znajomość postaci i związanych z nimi wydarzeń m.in. Chlodwiga, Mahometa, Cyryla, Ottona I.
6a, 6b – 5.02 – Europa i Polska w XVII w. – str. 88-132
- Znajomość wydarzeń związanych z postaciami: Jana Kazimierza, Jana III Sobieskiego, Stanisława Żółkiewskiego, Stefana Czarneckiego, Augustyna Kordeckiego, Ludwika XIV.
- Umiejętność nazwania formy rządów, która nastąpiła po sławetnej rewolucji w Anglii oraz zdefiniowania uprawnień króla w monarchii parlamentarnej
- Umiejętność scharakteryzowania (podania cech) władzy monarchy absolutnego.
- Umiejetność podania przyczyn wojen polsko-szwedzkich oraz przyczyn wybuchu powstania kozaków.
- Znajomość i umiejętność zdefiniowania pojęć dymitraida, potop. Monarchia absolutna, sarmatyzm, liberum veto, monarchia parlamentarna.
- Znajomość skutków następujących wydarzeń: pokój w Oliwie, ścięcie Karola I Stuarta, ugoda w Perejasławiu, traktat w Buczaczu, rządy Ludwika XIV, powstanie kozackie, obrona Jasnej Góry.
- Znajomość dat wydarzeń oraz umiejętność podania ich okoliczności: powstanie Chmielnickiego, bitwa pod Kłuszynem, Potop Szwedzki, ugoda w Perejasławiu.
Życzenia
Sprawdziany
3. 12
4a – Moja historia, moja Ojczyzna –
- Znajomość pojęć: rodzina, pokolenie, tablica przodków, tablica potomków, bohater, patriota, postać legendarna, postać historyczna, genealogia, chronologia, legenda, baśń.
- Znajomość legend o Lechu, Czechu i Rusie, Piaście, Smoku Wawelskim oraz związaną z tym ikonografię. Odróżnianie legend wielkopolskich od krakowskich.
- Znajomość postaci pierwszych władców Polski – Mieszka I i jego przodków.
- Znajomość pojęcia tradycja rodzinna i umiejętność podania przykładów.
- Znajomość polskich symboli narodowych oraz dat i nazw świąt narodowych.
- Znajomość pojęcia mała ojczyzna oraz znajomość historii, geografia własnej małej ojczyzny.
- Znajomość pojęcia patriotyzm i umiejętność podania przykładów.
4.12
5a – Starożytny Rzym
- Znajomość rodzajów budowli Rzymskich i umiejetność ich rozpoznania na ikonografii – łuki triumfalne, akwedukty, świątynie. Znajomość przeznaczenia i funkcji budowli.
- Znajomość chronologii wydarzań z okresu starożytnego Rzymu m.in. powstanie chrześcijaństwa, powstanie Rzymu, upadek Cesarstwa Zachodniego, śmierć Juliusza Cezara, powstanie republiki rzymskiej, początek cesarstwa, objęcie władzy przez Oktawiana.
- Znajomość pojęć romanizacja, republika, konsul, gladiator, termy, legion, republika.
- Umiejetność rozróżniania okresu republiki i okresu cesarstwa w historii Rzymu – chronologia, różnice ustrojowe.
- Umiejętność podania przyczyn i skutków ważnych wydarzeń m.in. rzymskie podboje, upadek Cesarstwa Zachodniego, prześladowanie chrześcijan, upadek republiki rzymskiej.
- Znajomość postaci z historii starożytnego Rzymu m.in. Spartakus, Juliusz Cezar, Jezus Chrystus, Oktawian August, św. Paweł, Konstantyn Wielki, Teodozjusz.
5.12
5b – Starożytny Rzym
- Znajomość rodzajów budowli Rzymskich i umiejetność ich rozpoznania na ikonografii – łuki triumfalne, akwedukty, świątynie. Znajomość przeznaczenia i funkcji budowli.
- Znajomość chronologii wydarzań z okresu starożytnego Rzymu m.in. powstanie chrześcijaństwa, powstanie Rzymu, upadek Cesarstwa Zachodniego, śmierć Juliusza Cezara, powstanie republiki rzymskiej, początek cesarstwa, objęcie władzy przez Oktawiana.
- Znajomość pojęć romanizacja, republika, konsul, gladiator, termy, legion, republika.
- Umiejetność rozróżniania okresu republiki i okresu cesarstwa w historii Rzymu – chronologia, różnice ustrojowe.
- Umiejętność podania przyczyn i skutków ważnych wydarzeń m.in. rzymskie podboje, upadek Cesarstwa Zachodniego, prześladowanie chrześcijan, upadek republiki rzymskiej.
- Znajomość postaci z historii starożytnego Rzymu m.in. Spartakus, Juliusz Cezar, Jezus Chrystus, Oktawian August, św. Paweł, Konstantyn Wielki, Teodozjusz.
6b – Poprawa Polska w XVI w.
1MH, 1P – Poprawa sprawdzianu
6.12
8b – Poprawa WOS – Media
5b – Poprawa kartkówki – Początki Rzymu
Sprawdziany i poprawy
19 listopada
6a -Polska w XVI wieku – str. 48-85
20 listopada
5a poprawa – Starożytna Grecja
21 listopada
5b poprawa – Starożytna Grecja
8a poprawa – Polska w czasie II wojny światowej
Najbliższe sprawdziany
4a – Zapoznaj się z historią. s.6-28 – 22 października
5a – Starożytna Grecja – str. 40-64 – 30 października
5b – Starożytna Grecja – str. 40-64 – 31 października
8b – W świecie mediów i informacji – str. 204-226 – 31 października
Karta zgłoszenia uczestnika konkursu
Życzenia
Christus Resurrexit!
Resurrexit Vere!
A kiedy już to, co zniszczalne, przyodzieje się w niezniszczalność, a to, co śmiertelne, przyodzieje się w nieśmiertelność, wtedy sprawdzą się słowa, które zostały napisane: Zwycięstwo pochłonęło śmierć. Gdzież jest, o śmierci twoje zwycięstwo? Gdzież jest, o śmierci, twój oścień? Bogu niech będą dzięki za to, że dał nam odnieść zwycięstwo przez Pana naszego Jezusa Chrystusa.
Przeto, bracia moi najmilsi, bądźcie wytrwali i niezachwiani, zajęci zawsze ofiarnie dziełem Pańskim, pamiętając, że trud wasz nie pozostaje daremny w Panu.
(1 Kor 15, 54-58)
Sprawdziany, sprawdziany
Klasa 4a – 29 marca – W Polsce Piastów i Jagiellonów – str. 60 – 100
Klasa 4b – 13 marca – W Polsce Piastów i Jagiellonów – str. 60 – 100
Klasa 5a – 13 marca – Społeczeństwo, władza i kultura średniowiecznej Europy – str. 120 – 152
Klasa 5b – 12 marca – Społeczeństwo, władza i kultura średniowiecznej Europy – str. 120 – 152
Klasa 6a – 12 marca – II Wojna Światowa – str. 111 – 142
Klasa 7a – 22 marca – Przełom XIX i XX w. I Wojna Światowa – str. 110 – 170
Klasa 7b – 12 marca – Przełom XIX i XX w. I Wojna Światowa – str. 110 – 170
Klasa 8a – Po egzaminach – Świat w 2 połowie XX. wieku – str. 130 – 160
Klasa 8b – 18 marca – Świat w 2 połowie XX. wieku – str. 130 – 160
Klasa 8c – 27 marca – Świat w 2 połowie XX. wieku – str. 130 – 160
Klasa 3a – 19 marca – 2 połowa XIX w. – str. 72 – 119
Klasa 3b – 14 marca – 2 połowa XIX w. – str. 72 – 119
Klasa 3c – 15 marca – 2 połowa XIX w. – str. 72 – 119