7a – Druga połowa XIX w. na ziemiach polskich
- Znajomość chronologii następujących wydarzeń: utworzenie Szkoły Głównej w Warszawie, wybuch powstania styczniowego, skazanie Romualda Traugutta na smierć, uwłaszczenie chłopów przez cara w Królestwie Polskim, Aleksander Wielopolski naczelnikiem rządu cywilnego, kapitulacja wojsk powstańczych.
- Znajomość przebiegu powstania styczniowego, a w szczególności: niechęć chłopów do powstania, wojna partyzancka, działania oddziału Mariana Langiewicza, nieistnienie regularnych oddziałów polskich, przyczyn klęski powstania styczniowego.
- Znajomość sytuacji Polaków w Galicji: prawa jakie uzyskali po 1867 r., przykłady potwierdzające autonomię.
- Znajomość pojęć: Hakata, Komisja Kolonizacyjna, katorga, noc apuchtinoiwska, Kulturkampf, rugi pruskie.
- Znajomość działań polaków przeciw państwom zaborczym m. in. Zakładanie kółek rolniczych, wydanie polskiego elementarza, uniwersytet latający, mieszkanie w wozie przez Drzymałę.
- Znajomość postaci: Józefa Hauke-Bosaka, Agenora Gołuchowskiego, Stanisława Stojałowskiego, Ignacego Łukaszewicza
8a – WOS – Społeczność szkolna, lokalna, regionalna
- Znajomość liczby lat nauki w poszczególnych typach szkół
- Znajomość czynności związanych z przeprowadzeniem wyborów samorządu szkolnego i ich chronologii
- Znajomość rodzajów samorządów oraz stopni samorządu lokalnego.
- Umiejętność przyporządkowania aktów prawnych takich jak: Konstytucja RP, Prawo oświatowe, Konwencja o prawach dziecka, Statut szkoły do odpowiednich typów aktów prawnych – państwowych, międzynarodowych czy szkolnych.
- Umiejętność odróżniania cech osobowości (cierpliwość, opanowanie, wytrwałość) od umiejętności (podejmowanie decyzji, analityczne myślenie).
- Znajomość organów władzy samorządowej: wojewoda, starostwa, rada gminy, prezydent miasta, sposobu ich wyboru i kompetencji.
- Znajomość spraw, które można załatwić w poszczególnych urzędach samorządu lokalnego.